Förskolans barngrupper kan bli mindre

Idag får Skolverket i uppdrag att utifrån aktuell forskning ta fram riktlinjer för hur man ska minska barngrupperna i förskolan. Lärarförbundet välkomnar beskedet.

-          På många håll har vi idag alldeles för stora barngrupper. Det leder till att barnen inte får ut mesta möjliga av sin förskola och lärarna tvingas arbeta med dåliga förutsättningar. Kunskap kommer inte av sig själv, för stora barngrupper kan tyvärr ibland stå i vägen för lärandet, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Riktlinjerna kommer inte vara bindande. De nya riktlinjerna behöver dock tydligt markera att ett genomsnitt på 15 barn inte ska överskridas. Men framför allt måste förskollärartätheten öka och det behövs riktlinjer även för detta.

-          Det har tyvärr inte räckt med lagstiftning för att se till barnens bästa. Vi hoppas att de nya riktlinjerna kan tydliggöra lagstiftningen så inte höjda barngruppsstorlekar blir sättet att rädda en skral kommunal ekonomi. Nu måste man lyssna på lärare och förskolechefer och skapa förutsättningar för barnens lärande, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundet har länge uppmärksammat problemet med för stora barngrupper. En namninsamling har genomförts för att bland annat införa riktlinjer för att minska barngruppernas storlek.

-          Nu får regeringen inte glömma en viktig verksamhet, fritidshemmen. De har också utmaningar med för stora grupper i förhållande till antal lärare. Man kan inte hoppa över en del i skolsystemet och tro att det inte kommer märkas, säger Johanna Jaara Åstrand.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.