• Lärarförbundet/

Frånvarorapporten – 38 391 lärare är inte i skolanHelt nya siffror på lärarbristen för alla län samt Sveriges 61 största kommuner

Sverige står i en akut och växande lärarbrist. Samtidigt arbetar drygt 38 000 utbildade lärare i andra yrken och är en outnyttjad resurs. Idag presenterar Lärarförbundet ”Frånvarorapporten”. Den visar tydligt med unika siffror var återrekryteringsmöjligheterna är som störst. I rapporten kan man län för län se hur stor lärarbristen är samt hur många lärare som skulle kunna tänka sig att komma tillbaka.

- Många lärare lämnar yrket med sorg i hjärtat. Att vara lärare är ett kvalificerat och utmanande yrke som med rätt förutsättningar är ett riktigt drömjobb. Men idén om vad läraryrket skulle kunna vara räcker inte. Vill vi att fler ska vilja bli lärare och att de som utbildat sig ska stanna kvar måste lönen och villkoren vara konkurrenskraftiga, säger Johanna Jaara Åstrand.

Tre faktorer sticker ut

Statistiska centralbyrån (SCB) genomförde 2016 en enkätundersökning där en klar majoritet av lärare som arbetar utanför skolan, 60 procent, svarade att de kunde tänka sig att arbeta som lärare igen. Det är 21 000 utbildade lärare. Tre faktorer stack ut i svaren på frågan vad som skulle kunna få avhopparna att återvända till skolan:

• Rimligare arbetsbelastning i förhållande till arbetstid

• Större möjlighet att styra över arbetssituationen

• Högre lön.

-   Lärarbristen är inte ett olösligt mysterium. Med högre lön, rimliga arbetsvillkor och mer makt över yrkesutövandet går det att förvandla frånvaro till närvaro och vi kan få fler att vilja bli och fortsätta att vara lärare, säger Johanna Jaara Åstrand.

I ”Frånvarorapporten” presenterar Lärarförbundet vad lärarna som lämnat yrket nu arbetar med. Vi kan dessutom för varje län i Sverige presentera hur stort rekryteringsbehovet är och hur många utbildade lärare som står utanför yrket. Vi kan dessutom presentera motsvarande siffror för landets 61 största kommuner.

Några exempel ur rapporten:

I Stockholms län finns 7 300 antal utbildade lärare som inte arbetar i skolan. Av dem kan 4 400 tänka sig att åter arbeta som lärare, om förutsättningarna är de rätta. Rekryteringsbehovet av lärare i Stockholms län är idag 16 000 lärare fram till 2019.

I Jönköpings kommun finns det 503 lärare som inte längre är i skolan, vilket är nästan 15 procent av de utbildade lärarna i kommunen. Om 60 procent av dessa kunde lockas tillbaka till läraryrket skulle det bli ytterligare 201 lärare i klassrummen.

Läs hela rapporten här.

För upplysningar:
Lärarförbundets Pressjour 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.