Gotland klättrar på rankninglistan

När Lärarförbundet idag presenterar årets rankning över Sveriges bästa musik- och kulturskolekommuner 2014 visar det sig att Gotlands kommun återigen har klättrat på listan.

-          Vi vet att estetisk utveckling hjälper barn och ungdomar att nå sina kunskapsmål även i andra ämnen. Det är bra att Gotlands kommun fortsätter att ge eleverna tillgång till en kvalificerad musik- och kulturskola. Vi ser i årets ranking att fler kommuner satsar samtidigt som andra kommuner nedprioriterar verksamheten och det är oroande, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Undersökningen bygger på en sammanställning av tre kriterier: resurser som kommunen satsar på Musik och Kulturskolan räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år, den medelavgift som tas ut av eleverna och andelen elever som deltar i kommunens verksamhet.

När årets rankning nu presenteras saknar 7 kommuner en musik- och kulturskola.

Kommun Rankning Rankning 2013
 Gotland 197 203

Hela rankingen - både som rikslista och uppdelad per län - finns på Lärarförbundets webbplats https://www.lararforbundet.se/musikkultur

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.