Habo bästa musik- och kulturskolekommun i Jönköpings län

Lärarförbundet presenterar idag årets rankning över Sveriges bästa musik- och kulturskolekommuner 2014. Habo är bäst i länet och klättrar en placering från förra året och landar i år på sjätte plats.

-          Det är glädjande att Habo kommun satsar på att ge sina elever tillgång till en kvalificerad musik- och kulturskola. Vi vet att estetisk utveckling hjälper barn och ungdomar att nå sina kunskapsmål även i andra ämnen. Vi ser i årets rankning att fler kommuner satsar samtidigt som andra kommuner nedprioriterar verksamheten och det är oroande, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Undersökningen bygger på en sammanställning av tre kriterier: resurser som kommunen satsar på Musik och Kulturskolan räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år, den medelavgift som tas ut av eleverna och andelen elever som deltar i kommunens verksamhet.

När årets rankning nu presenteras saknar 7 kommuner en musik- och kulturskola. I Jönköpings län finns inga av dessa kommuner.

Topp tio i Jönköpings län:

Kommun 2014 2013
 Habo 6 7
 Mullsjö 42 48
 Tranås 53 48
 Aneby 56 64
 Eksjö 65 57
 Gislaved 81 75
 Vaggeryd 105 105
 Nässjö 124 82
 Värnamo 147 151
 Sävsjö 148 160