Hällefors toppar i Örebro län över årets bästa musik- och kulturskolekommun

Hällefors årets bästa musik- och kulturskolekommun Till bästa musik- och kulturskolekommun har Lärarförbundet för 2010 utsett Hällefors kommun. De står som vinnare för andra året i rad.
- Hällefors har i flera år utvecklat och stärkt sin kulturskola till ett föredöme för andra. Vi gratulerar både elever, lärare och kommunens alla innevånare till en satsning på hög kvalitet, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
Lärarförbundet etablerade 2009 ett årligt pris till Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun. Undersökningen som ligger till grund för utmärkelsen bygger på en sammanställning av de resurser som kommunen satsar på musik och kulturskolan, räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år samt den medelavgift som tas ut av eleverna.
- Priset förpliktigar. För samtidigt som de står som vinnare har Hällefors politiker i år beslutat om en större omorganisation, en utveckling vi kommer att följa noga, säger Eva-Lis Sirén.
I Örebro län tappar Kumla och Askersund stort, främst på grund av höjda avgifter för eleverna. Övriga förändringar är små där exempelvis Örebro tappar 18 placeringar ner till plats 41.
I år saknar 10 kommuner en musik- och kulturskola och två läggs ned under året. Det är en ökning från en låg nivå, men ändå med 40 procent jämfört med förra året. Nora och Laxå i Örebro län är två kommuner som finns bland de som nu står utan.
Placeringar för kommuner i Örebro län 2010: 1. Hällefors 41. Örebro 59. Degerfors 82. Karlskoga 125. Ljusnarsberg 148. Lindesberg 177. Hallsberg 193. Askersund 216. Kumla 270. Lekeberg

Hela rankingen - både som rikslista och uppdelad per län - finns på Lärarförbundets webbplats www.lararforbundet.se.
Upplysningar: Lärarförbundets presschef, Claes Nyberg, 08-737 69 02 Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. 2 (1)