Hammarö på åttonde plats i Lärarförbundets ranking av Sveriges bästa skolkommuner

– Hammarö har under flera år legat i toppen av Lärarförbundets ranking över de Bästa skolkommunerna. Det vittnar om en hög och jämn kvalitet på skolverksamheten i kommunen, kommenterar Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

- Vi är glada och stolta över att Hammarö återigen hamnar på en topplacering. Nu är det viktigt att kommunen fortsätter att prioritera skola och utbildning, så att vi inte tappar mark på grund av lågkonjunktur och besparingar, säger Tino Skovlund, avdelningsordförande för Lärarförbudet i Hammarö.

Undersökningen bygger på en bred sammanställning av 14 kriterier som täcker Utbildningsväsendet, från förskola till övergången till högskola.

Årets 10 bästa skolkommuner (förra årets placering inom parentes).

1. Lomma (2) 2. Lund (1) 3. Åsele (40) 4. Norsjö (65) 5. Olofström (53) 6. Tjörn (3) 7. Mörbylånga (7) 8. Hammarö (5) 9. Pajala (6) 10. Piteå (11)

Fakta om undersökningen som ligger till grund för utmärkelsen: Undersökningen omfattar Sveriges samtliga 290 kommuner och är genomförd av Statisticon för Lärarförbundet. Den bygger på statistik från SCB och Skolverket, samt på statistik som är gemensamt framtagen av Lärarnas Samverkansråd och arbetsgivareorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Syftet med utmärkelsen är att sätta fokus på de kommuner som framgångsrikt satsar på skolan och att uppmuntra dem till att fortsätta att prioritera skola och utbildning, samt att utmana de kommuner som inte lyckas lika väl.

Lärarförbundet presenterar de 10 bästa skolkommunerna i Sverige. För övriga kommuners resultat kontakta Lärarförbundets lokalavdelningar i kommunen. Kontaktuppgifter finns på www.lararforbundet.se

Läs mer och ta del av bilder på www.lararforbundet.se/bastaskolkommun

För ytterligare information, kontakta:

Tino Skovlund, avdelningsordförande Lärarförbundet i Hammarö Tel: 070-527 35 01 E-post: tino.skoglund@skola.hammaro.se

Helene Lindstrand, förbundssekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: helene.lindstrand@lararforbundet.se

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.