Hög tid att komma överens om betygen

- Det är knappast någon ideologisk avgrund som skiljer partierna. När man står så pass nära varandra är det bedrövligt om man inte förmår göra upp, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

De första betygen ges nu i årskurs åtta. Efter valet kan det bli i årskurs sex eller sju med risk för att det ändras igen efter nästa mandatperiod.

- Om vi får ett betygssystem som klåfingriga politiker vill peta i hela tiden riskerar den unga generationen att förlora tilltron till politiken och det kan allvarligt skada tilliten till hela vårt demokratiska system, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet är nu berett att vara behjälplig för att partierna ska nå samsyn. Som underlag för en sådan fortsatt diskussion föreslår vi samtal om att t.ex. införa betyg i kärnämnen i årskurs sex eller en begränsad försöksverksamhet med betyg i sexan innan beslut fattas.

- Det är klart att det går att hitta en kompromiss om viljan finns. Väljer partierna att istället gräva ner sig i sina skyttegravar så måste vi åtminstone få besked om att det beslut som tas efter valet är det som gäller. Vi måste få arbetsro i skolan, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson, 08-737 69 02.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.