Högre lärarlöner i Sveriges grannländer

I somras rapporterade norska medier om svenska lärare som börjar jobba i Norge. Det har blivit allt vanligare och de kan bli fler. Sverige måste börja värdera lärarna högre och höja deras löner för att inte fler skall ta klivet över gränsen. Idag har Norge, Danmark och Finland högre lärarlöner än Sverige.

Att många ungdomar, barnmorskor och sjuksköterskor tar jobb i Norge är känt sedan länge. Men att även lärarna har börjat ta klivet över gränsen är inte lika känt. I gränskommuner som exempelvis värmländska Årjäng är intresset för att jobba i Norge stort.

-          Sverige placerar sig på en föga smickrande 22:a plats av 32 OECD-länder i den internationella lärarlöneligan. Svenska lärares löner släpar också efter våra grannländer.

-          Medan det genomsnittliga löneläget i Norge är 17 procent högre än i Sverige, är de norska lärarlönerna hela 30 procent högre än de svenska.

-          Löneläget för en lärare i Finland är högre än i Sverige och idag tjänar två danska lärare lika mycket som tre svenska.

-          Jämfört med danska, finska och norska lärare har svenska lärare haft en sämre löneutveckling det senaste decenniet.

-          Det som nu börjar hända är en naturlig följd av decennier av eftersläpning av svenska lärarlöner. Utvecklingen gör att svenska lärare har större skäl än många andra grupper på arbetsmarknaden att söka sig till exempelvis Norge, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

Lärares löner i förhållande till andra yrken, till exempel civilekonomer och systemvetare ligger lågt, trots lika lång högskoleutbildning. Lönen är en av de viktigaste anledningarna till att unga idag väljer bort läraryrket.

-          Om vi vill behålla och locka kompetenta lärare nu och i framtiden är lönen avgörande. Sverige måste ta efter sina grannländers löneläge och värdera lärarna högre menar Eva-Lis Sirén.

Frågan om höjda lärarlöner blir alltmer en ödesfråga. Det är hög tid för förändring. Att satsa på lärarlönerna är att investera i eleverna, deras utveckling och resultat och därmed Sveriges framtid och tillväxt.

Lärarförbundet samlar torsdagen den 15 december ombud från hela landet inför avtalsrörelsen.

-          Det blir startskottet på läraravtalsrörelsen. Förväntningarna på att denna avtalsrörelse ska innebära rejäla lönesatsningar är mycket höga, säger Eva-Lis Sirén.

Läs mer i rapporten "Högre lärarlöner i Sveriges grannländer" http://www.lararforbundet.se/lararloner

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Margareta Ternell 072-237 8882