Höjda ambitioner i ny gymnasieskola - men gäller det alla elever?

- Alla elever ska ha rätt till en gymnasieutbildning av hög kvalitet. Utredningen lägger flera viktiga förslag som höjer ambitionerna, samtidigt som andra delar går i motsatt riktning. Det är tydligt att utredaren tagit stora intryck av de krav som Lärarförbundet och näringslivets företrädare drivit exempelvis på att alla måste få möjlighet att nå högskolebehörighet. Det krävs en hög kunskapnivå för att klara sig i samhället och svara upp mot arbetsmarknadens krav, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet.

- Menar regeringen allvar med att höja kunskapsambitionerna för alla gymnasieeleverna, är det oacceptabelt att alla elever inte får högskolebehörighet. I utredningens förslag har eleven rätt att välja till kurser som ger behörighet att söka till högskolan, vilket i och för sig är positivt. Risken är dock att eleverna gör negativa taktikval, alltså gör val som ligger under deras egentliga kapacitet och därmed inte ser högskolestudier som ett realistiskt alternativ, säger Eva-Lis Preisz.

Utredningen föreslår att det ska krävas godkänt i åtta av grundskolans ämnen för yrkesprogrammen och i tolv för de högskoleförberedande programmen för att komma in på gymnasieskolan.

- Det är bra att bredda treämneskravet och det ställer stora krav på förstärkning av grundskolans resurser. Däremot finns det anledning för regeringen att noga överväga om det är rätt väg att gå att ha olika behörighetskrav för yrkesprogrammen och de högskoleförberedande programmen, säger Eva-Lis Preisz.

Utbildningsministern räknar med att reformerna ska vara genomförda så att elever kan söka till den nya gymnasieskolan hösten 2010. Den nya gymnasieutbildningen beräknas därmed att starta hösten 2011.

- Regeringen måste söka breda politiska överenskommelser när det gäller så stora förändringar som en gymnasiereform. Det vore katastrofalt om det återigen blir så att en nästan färdig reform rivs upp vid ett eventuellt regeringsskifte. Om reformen ska bli lyckosam är det också helt nödvändigt med ett gediget implementeringsarbete och kompetensutveckling för lärare. Jag välkomnar därför utredarens krav på statliga resurser för införandet, säger Eva-Lis Preisz.

För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38 E-post: eva-lis.preisz@lararforbundet.se

Upplysningar: Matilda Westerman Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: matilda.westerman@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.