Johanna Jaara Åstrand föreslås bli ny ordförande för Lärarförbundet

En enig valberedning i Lärarförbundet presenterar efter en omfattande remissomgång förslag till ny ledning för Lärarbundet. Som förbundsordförande föreslås grundskolläraren Johanna Jaara Åstrand, som förste vice ordförande gymnasieläraren Maria Rönn och som andre vice ordförande förskolläraren Inger Maurin.

– Vi är glada att kunna säga att vårt ursprungliga förslag var väl förankrat i förbundet. Vi har stärkts i vår uppfattning att det är helt rätt gäng vi plockat ut. Johanna Jaara Åstrand är en karismatisk och erfaren ledare som har ett mycket starkt stöd i förbundet, säger valberedningens ordförande B-O Bengtsson.

Johanna Jaara Åstrand som är grundskollärare från Örnsköldsvik säger i en kommentar:

– Jag är jätteglad och det är mycket hedrande att jag förslås till förbundsordförande efter att avdelningarna nu fått säga sitt. Den demokratiska processen är inte slut än men det känns tryggt med ett så brett stöd. Lärarförbundet har en mycket stark ställning som röst för Sveriges lärare som vi måste behålla och fortsätta stärka.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.