Kommentar till förslag om flyttning av mobbare - Tvångsflyttning är ett misslyckande

Lärarförbundet välkomnar att skollagen görs tydlig så att det framgår vilka befogenheter skolan har, men anser att det är andra åtgärder som behövs för att komma till rätta med mobbningen.

- Grunden är att lärarna har tid för varje elev och att det finns en väl fungerande skolhälsa med kuratorer, psykologer och sköterskor. De flesta skolor jobbar ambitiöst för att komma till rätta med mobbning, men vi behöver mer kunskap om vilka metoder som är effektiva. Här krävs både utvärdering av det vi gör och mer forskning, säger Eva-Lis Preisz. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38 E-post: eva-lis.preisz@lararforbundet.se

Upplysningar: Alf Lindberg Pressombudsman Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: alf.lindberg@lararforbundet.se

Läs mer på www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.