Kommuner satsar inte på lärarlöner

Lärarförbundet har granskat löneutfallen för lärare i Sveriges kommuner 2010. Det nya läraravtalets golv på 2,0 procent har ofta blivit ett tak. En dryg tredjedel ger lägstanivån och goda resultat ger trots avtalets intentioner inte mer i lönekuvertet. I en jämförelse mellan partierna ligger Moderaterna i topp.

-       I valrörelsen var partier och lokala politiker snabba att utlova satsningar på högre löner för lärarna. Men medan valfläsket härsknar är det få som uppfyller sina löften, säger Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström.

Snittet för riket under 2010 blev 2,2 procent samtidigt som kommunernas ekonomi är bättre än på mycket länge. Enligt avtalet ska ökad måluppfyllelse leda till ett löneutfall över avtalets garanterade nivå. Men de kommuner som legat i topp både i SKLs öppna skoljämförelse och Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun har en snittökning på 2,1 procent, dvs under rikssnittet.

-       Vi tecknade ett avtal som tydligt säger att lärare som levererar goda resultat ska ha mer betalt. Men vi ser att kommunerna inte sköter den individuella lönesättningen. Istället minskar lönespridningen vilket är oacceptabelt, säger Mathias Åström.

Bland partierna ligger Folkpartiets kommuner strax under rikssnittet, Socialdemo­kraterna är överrepresenterade i både toppen och botten och Centerpartiet är överrepresenterade i botten. Moderatstyrda kommuner har däremot färre kommuner i bottenskiktet än sin andel av kommunerna. De har också satsat mest på lärarnas löner över tid mellan åren 2007-2010.

-       Partierna låter inte retoriken på riksplanet slå igenom i faktisk handling ute i de kommuner där de styr. Samtidigt tycks Moderaterna allt mer ta en position som det nya skolpartiet, säger Mathias Åström.

Lärarförbundet har i rapportserien ”Perspektiv på lärarlöner” granskat lärarnas löner ur flera perspektiv - www.lararforbundet.se/lararloner.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Claes Nyberg 070-215 4338
Lärarförbundets Pressjour 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.