Kommunerna skär ned - skolans resurser har minskat med 700 miljoner

Samtidigt som svensk skola står inför stora utmaningar minskar resurserna. Lärarförbundets rapport En skola med svångrem visar att många kommuner lägger alldeles för lite pengar på sina grundskolor – något som får allvarliga konsekvenser för skolans likvärdighet och lärarnas arbetsmiljö.

Svenska kommuner satsar inte så mycket på sina grundskolor som många kanske tror. Av Lärarförbundets nya rapport En skola med svångrem framgår att resurserna i praktiken minskat med en halv procent - på riksnivå innebär det en besparing på nära 700 miljoner kronor.

– 1 100 grundskollärare hade kunnat anställas för den summan, när färre ska göra mer går det ut över både kvalitet och hälsa, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Lärarförbundet.

Rapportens resultat blottlägger stora nationella skillnader i hur mycket kommunerna lägger på sina grundskolor. Det finns kommuner som lägger alldeles för lite för att kunna klara utbildningsuppdraget.

– Givetvis får det allvarliga konsekvenser. Personaltätheten och lärartätheten minskar, kringstöd försvinner, klasserna blir större och lärarna betalar med sin egen hälsa. Att spara på skolan är det dyraste en kommun kan göra och de ojämlika förutsättningarna är förödande, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundet anser att staten behöver ta det övergripande ansvaret för kvalitet, likvärdighet och resurser i hela utbildningssystemet. Staten bör snabbt kunna säkra en tillräcklig finansiering av grundskolan, bland annat genom att:

• Flytta medel från såväl de generella som de riktade statsbidragen till ett socioekonomiskt viktat sektorsbidrag för skolan
  • Indexera statsbidragen
  • Upprätta en tillförlitlig och långsiktig plan för höjda statsbidrag till skola och utbildning
  • Justera det kommunala utjämningssystemet

– Sverige kan inte spara sig till en framtid som stark kunskapsnation. Vi lärare vet vilken skillnad vi kan göra – när vi talar om att Sverige måste investera i utbildning så talar vi inte bara i egen sak. Det handlar om hela Sveriges framtid och välstånd, säger Johanna Jaara Åstrand.

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar lärarprofessionen och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.