Kommunpengarna måste gå till skolan

- Det är glädjande att regeringen äntligen bestämt sig för ett tillskott till kommunerna. Nu måste kommunerna ta ansvar för att pengarna satsas på elever och lärare för att slippa de nedskärningar som annars är att vänta. De nya pengarna behövs bland annat för att minska gruppstorlekarna, öka antalet välutbildade lärare och ge elever tillräckligt stöd för att nå målen, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet driver sedan i våras kampanjen, ”Låt inte barnen betala krisen”, för att stoppa nedskärningarna. Vi anser att regeringen bör öronmärka pengar till skolan och att kommunerna ska sluta skära i skolan.

- Statens satsning på kommunerna får inte begränsas till år 2010. För att bevara och höja kvaliteten i skolan behövs ett permanent resurstillskott. Skolans behov av mer resurser inskränker sig inte till valåret, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Håkan Carlsson, Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.