Korr: Skolan först i budgetpropositionen

Idag presenterade regeringen sin budget. De totala satsningarna i propositionen uppgår till 25,5 miljarder för 2015 och 35 miljarder år 2016. Skolsatsningarna står för cirka en fjärdedel av regeringens totala satsningar för 2015 och en dryg tredjedel 2016.

Bland de stora posterna i budgeten som rör skolområdet återfinns satsningarna på löner till lärarna, mindre klasser och fler speciallärare.

-          Vi är mycket glada över att regeringen rivstartar med en rejäl skolsatsning. Det är vad väljarna har efterfrågat och vad både lärare och elever behöver. Men det är oroande att dessa nödvändiga skolsatsningar riskerar att frysa inne på grund av det parlamentariska läget, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Regeringen satsar tre miljarder på höjda lärarlöner från och med 2016. Det är ett krav Lärarförbundet länge har drivit.

-          Det är en stor seger för lärarna att staten nu går in och rättar till en del av lärarnas felavlöning. Nu måste kommuner och fristående skolor också ta sin del av ansvaret. 2015 får inte bli ett mellanår och löneökningarna måste fortsätta många år framöver, säger Eva-Lis Sirén.

Regeringen aviserar en översyn av de nationella provens antal, omfattning, effekter, förläggning och syfte. Regeringen avser också att komma tillbaka med ytterligare förslag som ska minska lärarnas administration.

-          Äntligen har politikerna lyssnat på lärarna och omprövar de nationella proven. När det gäller lärarnas administrativa börda måste man våga lyfta på alla stenar, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82