Kravet: ett avtal som på riktigt förbättrar lärares och skolledares arbetssituation

Minskad arbetsbelastning, löneökningar och bättre möjlighet till utveckling i yrket - det är de viktigaste områdena i avtalsförhandlingen för majoriteten av Sveriges lärare och skolledare som drar igång efter helgerna. Under fredagen överlämnades kraven från Lärarnas samverkansråd till arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner.

– Vi kräver ett avtal som en gång för alla kommer till rätta med lärares och skolledares arbetssituation. Vi lärare har valt vårt yrke med glädje och stolthet – men alldeles för få kommuner kan vara stolta över vilka förutsättningar man ger oss att utöva det, det krävs ändring, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet.

Kraven är skarpa och förväntningarna höga, något som är helt rimligt sett både till lärares arbetssituation och den samhällsbärande roll som lärare spelar – en roll som har blivit ännu tydligare under Coronapandemin.

– Huvudmännen måste axla sitt arbetsmiljöansvar för lärare och skolledare i hela utbildningssystemet. Arbetsbelastningen var tuff redan innan pandemin – nu ligger många på bristningsgränsen, säger Johanna Jaara Åstrand.

Förskola, grundskola, fritidshem, kulturskola, gymnasieskola och vuxenutbildning måste alla vara arbetsplatser där personalen trivs, arbetsglädjen är stor och förutsättningarna finns för att kunna utföra ett arbete med hög kvalitet. Huvudmännen måste ge skolledare möjlighet att leda verksamheten från risk till frisk. Verksamheten ska attrahera och motivera fler att vilja bli lärare.

– Avtalet ska vara garanten för ett attraktivt läraryrke och måste efterlevas i varje kommun och på varje skola. Vi förhandlar med kommuner och regioner, men staten måste kliva fram och ta sin del av ansvaret för ett långsiktigt hållbart läraryrke. Utbildningssystemet är en nationell angelägenhet som kräver nationella strategier, säger Johanna Jaara Åstrand.

Huvudrubrikerna i Lärarförbundets krav:

- Stärkt nationellt ansvar och insatser i alla kommuner

- En hållbar arbetsmiljö med balans och utvecklingsmöjlighet

- En löneuppvärdering för attraktivitet och konkurrenskraft

- En kompetensutveckling som stärker professionen och verksamhetens utveckling

Avtalet mellan SKR och lärarorganisationerna löper ut i mars 2021 och gäller närmare 200 000 lärare och skolledare i hela utbildningssystemet. På fredagen växlade parterna krav.

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar lärarprofessionen och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.