Krisen slår igenom i minskad lärartäthet

Krisen slår igenom i minskad lärartäthet Skolverket konstaterar i dag i sin lärarstatistik för läsåret 2009/2010 att lärartätheten har minskat i grund- och gymnasieskolan jämfört med förra året. - Lärarförbundet har varnat för att lärartätheten skulle minska i takt med att den ekonomiska krisen drabbade skolan. Jag beklagar att våra farhågor har besannats och ser att 2010 riskerar att bli ett nattsvart år för skolan, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
Lärartätheten är ett mått på hur många lärare som går på 100 elever. Lärartätheten sjönk kraftigt under 1990-talskrisen, men hade före den ekonomiska kris kommunerna nu upplever nästan återhämtat sig till nivåerna före 90-talet.
- De elever som drabbas hårdast när lärartätheten minskar, är de som är i störst behov av stöd. Resurserna har också mest betydelse för elever i de tidiga skolåren. När nu lärartätheten minskar hissar vi varningsflagg för att elevernas resultat också kan sjunka, säger Eva-Lis Sirén.
Lärarförbundet presenterade nyligen en sammanställning av hur krisen har slagit mot skolan 2009. Fyra av fem kommuner uppger att de skär i skolan och i nästan hälften av kommunerna minskar lärartätheten, enligt deras egna svar.
- Kommunerna måste inse att ett kortsiktigt sparande för med sig än större kostnader på sikt. Samtidigt måste regeringen nu ge ett tydligt svar i vårbudgeten kring kommunstödet för åren 2011, 2012 och 2013. Skolan måste fredas från nedskärningar, säger Eva-Lis Sirén.
Skolverkets nya statistik visar även att andelen behöriga lärare har ökat något.
- Det är glädjande att andelen behöriga lärare ökar då vi vet att det är den enskilt viktigaste faktorn för bra skolresultat. I kombination med kommande regler för att enbart behöriga lärare ska kunna fastanställas kommer detta att stärka kvaliteten i undervisningen, säger Eva-Lis Sirén.

Mer information kring Lärarförbundets kommunenkät finner du på Lärarförbundets hemsida www.lararforbundet.se.

Upplysningar: Claes Nyberg, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. 2 (1)