Kronans rektor är Årets skolledare

I går delade Lärarförbundet ut priset till årets skolledare. Priset går i år till Linda Forssen, rektor på Kronans skola i Trollhättan.

Priset delades ut i samband  med avslutningen för Sveriges viktigaste chefskonferens Skolledare21 på Berns Salonger i Stockholm.

- Linda Forsen har som rektor en god ledarförmåga, stor lyhördhet och personlig integritet. Hon både stöttar och utmanar sin personal i syftet att skapa goda förutsättningar för lärande med både medarbetare och elever i fokus, säger Ann-Charlotte Gavelin-Rydman, Ordf. Lärarförbundet Skolledares Nationella styrelse

"Gör skillnad varje dag"

Juryns motivering lyder: ”Med devisen ”Var den du är, bli den du vill” har Linda som ledare tagit sin skola från en oerhört kritisk situation och utvecklat verksamheten framåt och uppåt. Linda är en självklar ledare. Hon är inkluderande, inspirerande och sprider mod och styrka, alltid med elevernas och skolpersonalens bästa för ögonen.”’

- Jag har en grundtrygghet i varför jag gör det jag gör och en tydlig värdegrundskompass. Och jag känner att det arbete vi gör på Kronan är på riktigt, att vi faktiskt gör skillnad och kämpar för de här ungdomarna varje dag, säger Linda Forssen.

- Kronan är en trygg skola med en gemensam värdegrundsbas och en gemensam syn på var vi är idag och vart vi ska, det finns ett stort fokus på skolutveckling och ständig kompetensutveckling för personalen, säger Linda.

Priset utgörs av 55 000 kronor att använda i sin egen kompetensutveckling och/eller för kompetensutveckling av sina medarbetare. Därmed går pengarna till verksamheten. Prispengen är alltså inte att anse som personlig/privat utan ämnade för fortsatt yrkesmässig förkovran och/eller verksamhetsutveckling.

Jury

Årets skolledare utses av:

Eva-Lis Sirén Ordf. Lärarstiftelsen

Robert Fahlgren, Lärarförbundets 2:e vice Förbundsstyrelseordförande