Kunskapsresultat som kräver åtgärder

Idag presenterades de internationella kunskapsmätningarna TIMMS och PIRLS.  De visar bland annat att fjärdeklassarna har blivit lite bättre på naturvetenskap men fått en lite försämrad läsförståelse. För åttondeklassarna har resultaten i matematik försämrats ytterligare. Det handlar alltså om små förändringar åt båda hållen.

-          Sverige är ett av de fåtal deltagande länder som har försämrat sina resultat under hela perioden. Det duger inte utan det visar att det krävs kraftfulla åtgärder för att vända trenden. Det handlar bland annat om att resurserna måste styras till de elever som bäst behöver det, säger Lärarförbundet ordförande Eva-Lis Sirén.

Undersökningarna bekräftar att elever med välutbildade föräldrar presterar bättre än elever som har föräldrar med lägre utbildning.

-          Resultaten visar att skolan har ett stort ansvar för likvärdigheten i utbildningen. Lärare och rektorer måste få betydligt större inflytande över skolans alla resurser - pengar, tid och kompetenser. En ordinationsrätt för lärare skulle exempelvis betyda att skolan skulle få verkliga möjligheter att ge elever det de behöver: särskilt stöd i matematik och läsning, modersmålsundervisning, undervisning i mindre grupp, läxhjälpstimmar eller något annat som behövs för just den eleven här och nu, säger Eva-Lis Sirén.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986