Lagen är tydlig- lärare ska inte behöva tåla hot och slag

Lärarförbundets förbundsjurist Ove Rang fastslår att Gällivare tingsrätts dom som likställer en lärare med polis inte är annat än ett olycksfall i ämbetet. Liknande fall har prövats i överinstanserna där både Göta Hovrätt och Hovrätten över Skåne och Blekinge har gett läraren skadestånd när denne utsatts för hot eller våld i tjänsten.

- Lagen och gällande rättspraxis är tydlig. Lärare ska inte behöva tåla hot och slag. Såväl Göta Hovrätt som Hovrätten över Skåne och Bleking har tidigare klargjort rättsläget varför Gällivare tingsrätts dom enbart ska tolkas som ett olycksfall i ämbetet, säger Ove Rang.

- Domen strider mot väl etablerad praxis vad gäller skadestånd för lärare som utsatts för brott i arbetet. Hur rådmannen i Gällivare Tingsrätt kunnat få till stånd en motsattstolkning av gällande rättspraxis är såväl obegriplig som oroande. Den skulle ha kunnat få en direkt skadlig inverkan på lärarkåren och deras tjänsteutövning, säger Ove Rang.

- Det är beklagligt att läraren i detta mål inte företräddes av ett målsägarbiträde. Om läraren hade varit medlem i Lärarförbundet hade denne fått hjälp av en av förbundets jurister för att driva det enskilda anspråket. Hade domen sett ut som den nu gör hade Lärarförbundet hjälpt honom att överklaga. Detta är en viktig principiell fråga och denna dom skickar felaktiga signaler till landets lärare, avslutar Ove Rang.

För mer information kontakta:

Ove Rang
Förbundsjurist, Lärarförbundet