Lärare är främsta framtidsyrket de kommande åren

Yrkesgruppen Pedagogiskt arbete är den grupp som har bäst utsikter att få jobb under det närmaste året. Det visar Arbetsförmedlingens rapport ”Här finns jobben!” som presenterades idag.

Störst är bristen bland förskollärare, grundskollärare och specialpedagoger. Och även på längre sikt ligger läraryrket bland de yrken med högskoleutbildning där chanserna till jobb är som allra bäst.

-          Jag hoppas att alla som nu är på väg att välja bana i livet ser vilket framtidsyrke läraryrket är. Den stora lärarbristen är förstås en enorm utmaning för samhället, men den ger också många människor en möjlighet att få upp ögonen för vilket fantastiskt jobb läraryrket är. Som lärare har man ett kvalificerat, avancerat och utmanande yrke där man kan göra stor skillnad för många unga människor – och man är oerhört attraktiv på arbetsmarknaden, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Arbetsförmedlingens rapport baseras på intervjuer med arbetsförmedlare kring hur de uppfattar behovet inom olika yrkesgrupper. Yrkesgruppen ”pedagogiskt arbete” – där bland annat förskole-, grund- och gymnasielärare samt specialpedagoger och lärare i fritidshem ingår – toppar listan på bristyrken från nu till våren 2017. Inom gruppen ligger förskollärare i topp följt av specialpedagoger, lärare i grundskolans senare år, lärare i grundskolans tidigare år och gymnasielärare. Men samtliga lärarkategorier inom gruppen – även bland annat lärare i estetiska ämnen och universitets- och högskolelärare - bedöms ha goda eller mycket goda förutsättningar till arbete under det närmaste året.

Även i prognosen över behoven på lång sikt är möjligheterna till lärarjobb mycket goda. I listan över de nio yrken där bristen på arbetskraft är som störst inom de närmaste tio åren återfinns tre kategorier med läraryrken – förskollärare och fritidspedagoger, grundskollärare samt gymnasielärare.

-          Att ha tillräckligt många och utbildade lärare är ingenting ett land kan välja eller välja bort. Det är helt nödvändigt. Därför måste vi åtgärda de anledningar till att för få väljer läraryrket, vilket är lönen och den höga arbetsbelastningen. Vi ser nu att många politiker och huvudmän har insett allvaret och agerar i de här frågorna - även om mycket återstår är jag övertygad om att lärares löner och villkor kommer att förbättras. Vi arbetar också hårt för att lärarna ska få bättre möjligheter att ägna sig åt undervisning och utvecklas i yrket, säger Johanna Jaara Åstrand.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Petra Kjellarson 070-215 00 27

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.