Lärare i friskolor får högre lön

Lärarorganisationerna har i dag tecknat ett fyraårigt avtal med Almega Tjänsteföretagen. Avtalet innebär att de privatanställda lärarna får mer än andra grupper på arbetsmarknaden.

- Avtalet ger de privatanställda lärarna mer än andra och det är ett första steg mot att höja läraryrkets attraktivitet. Men det är långt ifrån de nivåer som behövs för att mota den nationella lärarkrisen. Nu är det upp till bevis för arbetsgivarna att visa att de fortsätter att prioritera lärarna, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Avtalet gäller från den 1 september 2013 till den 31 augusti 2017. För de två första åren av avtalsperioden finns ett garanterat utrymme som fördelas lokalt och individuellt efter lokala förhandlingar. För 2014 är utrymmet 4 procent, en löneökning som inga andra grupper på arbetsmarknaden hittills har fått.

Det finns en samsyn att lärarna ska få minst lika mycket som övriga grupper på arbetsmarknaden år 2015 och 2016 och det skulle i så fall betyda att lärarna får 8,5 procent i löneökning jämfört med övriga grupper som landar på 6,8 för de första tre åren i avtalet.

Ett gemensamt utvecklingsarbete för framtidens skola ska också genomföras under avtalsperioden för att hitta goda och ändamålsenliga metoder att organisera lärares arbete.

- Vi ska hitta en samsyn och göra gemensamma undersökningar av hur lärarnas tid faktiskt används och hur prioriteringar av arbetsuppgifter kan bidra till både förbättrad verksamhet och en bättre arbetsmiljö, säger Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström.

Fakta:

Lönerevisionstidpunkt är den 1 september 2013, 2014, 2015 och 2016.

2013, 2 procent, garanterat utrymme

2014, 4 procent, garanterat utrymme