Lärares bedömningar måste få väga betydligt tyngre än vad det gör i dag

Miljöpartiet föreslår i dag, i samband med sin kongress, att en ordinationsrätt för lärare skrivs in i skollagen. Därmed skulle skollagen betydligt starkare än i dag reglera elevens rätt till stöd och tydligare peka ut lärares och rektorers ansvar och mandat att se till att denna garanti efterlevs. Lärarförbundet har länge drivit ett krav om ordinationsrätt för lärare.

- Lärares bedömningar måste få väga betydligt tyngre än vad de gör i dag. När en lärare märker att en elev behöver extra stöd saknas det alltför ofta resurser till sådana insatser Det är djupt frustrerande för lärare och rektorer och tragiskt för de elever som inte får allt det stöd de behöver för att kunna nå till toppen av sin potential. Extra stöd till eleven kan inte vänta till nästa eller nästnästa budgetår. Då riskerar det att vara för sent , säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

- Det är lärarna som bäst kan avgöra att rätt stöd sätts in i rätt tid. Att det just sker i rätt tid är oerhört viktigt. En av svensk skolas problem har under lång tid varit att stödet har satts in alldeles för sent. Det har lappats och lagats i slutet av grundskolan och i gymnasieskolan istället för att använda sig av den kunskap lärarna redan i förskolan och grundskolans första år har om en elevs behov för att göra rätt från början. Det har både blivit dyrt och det och ungdomar ha tappats på vägen, säger Eva-Lis Sirén.

- Menar skolansvariga politiker allvar med skollagen om att alla elever ska ha en likvärdig skola och att alla elever har rätt att nå till toppen av sin potential, då måste lärare ha rätt att ordinera den undervisning som behövs. Miljöpartiets förslag om en ordinationsrätt för lärare är därför mycket välkommet, avslutar Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Jenny Engdahl, Tf Presschef,  070-363 25 55