Lärares skyldighet att anmäla stärker elevers rätt

Lärares skyldighet att anmäla stärker elevers rätt Idag presenterade regeringen direktiven till utredningen Skyldighet att anmäla missförhållanden inom skolväsendet, förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen. Lärarförbundet välkomnar att utredningen nu tillsätts.
– Vi har länge arbetat för att lärare ska få större möjligheter att anmäla missförhållanden i skolan. Lärares professionella bedömningar ges nu lagligt stöd, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
Utredaren ska bland annat analysera vad som kan anses utgöra ett missför- hållande i skolväsendet, när en anmälningsskyldighet ska inträda och vilka som ska omfattas av den.
Lärarförbundet har länge efterlyst bättre möjligheter för lärare att sätta in nödvändiga åtgärder utan att mötas av beskedet att det saknas resurser.
– Elever ska ha rätt till exempelvis stöd av en speciallärare, modersmåls- undervisning, undervisning i mindre grupper eller annat som gör att eleven kan nå skolans kunskapsmål. Och stödet måste komma tidigt, säger Eva-Lis Sirén.
Förhållandet mellan anmälningsplikten och lojalitetsplikten gentemot arbets- givaren måste också klargöras enligt Lärarförbundet.
– Det är oerhört viktigt att lärare ska kunna göra anmälningar utan risk för repressalier – oavsett om arbetsgivaren är offentlig eller privat, påpekar Eva-Lis Sirén.
Utredaren kommer att knyta en referensgrupp till sig där bland annat Lärarförbundet ska finnas med. Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 31 mars 2011.

Upplysningar: Claes Nyberg, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. 2 (1)