Lärarförbundet: Budgeten räddar inte underfinansierad skola

Budgetsatsningarna för skolan som regeringen presenterat är helt otillräckliga, anser Lärarförbundet. – Efter pandemin kommer kraftiga, långsiktiga resursförstärkningar att behövas mer än någonsin. Den här budgeten tar inte alls hand om skolans behov, säger förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand.

Att coronamiljarden betalas ut i ytterligare ett år är positivt, liksom att likvärdighetsbidraget utökas med 300 miljoner kronor. Det senare är ett steg mot en mer sammanhållen finansiering av skolan vilket Lärarförbundet har drivit, och ambitionen om att fortsätta utöka bidraget de kommande åren är viktig.

– Små ljusglimtar finns, men överlag är satsningarna uppseendeväckande få och små. Det är inte mycket nya pengar som tillförs i ett läge där lärares arbetsbelastning är skyhög, lärarbristen gigantisk och många elever riskerar att inte få den start i livet som de förtjänar, säger Johanna Jaara Åstrand.

Regeringen har tidigare aviserat att det generella statsbidraget till kommuner och regioner höjs med 3 miljarder kronor. Det motsvarar i princip kostnadsökningen i kommuner och regioner och innebär därmed inga extra tillskott.

Resurserna borde ha ökat i stället, inte minst då skolan redan lider av en stor underfinansiering. Sju av tio lokalavdelningar i Lärarförbundet uppger att deras skolor har för lite resurser för att klara uppdraget, och majoriteten tror att de ekonomiska förutsättningarna kommer att bli ännu sämre nästa år.

– Förskolan och gymnasiet får ingen riktad resursförstärkning alls enligt det här förslaget och det är under all kritik. Politikerna pratar om kunskapstapp och utbildningsskuld, men den enda skuld som finns är den stora finansieringsskulden. Lärare och elever kan inte göra mer än vad de gör, men det kan verkligen politikerna, säger Johanna Jaara Åstrand.

I budgeten lägger regeringen också fram förslag om en förkortad kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) på ett år. En reform som ingen har efterfrågat.

– Regeringen skapar en förkortad KPU som inte kommer att ge de blivande lärarna de kunskaper som yrket kräver. Den här typen av genvägar för att lösa lärarbristen kommer bara sluta i kvalitetsbrister i stället för kvalitetsförstärkningar. Det kan aldrig vara lösningen för framtida lärare och elever, säger Johanna Jaara Åstrand.

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar lärarprofessionen och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.