Lärarförbundet deltar i Stockholm Pride

För Lärarförbundet är allas lika värde en självklarhet. Därför deltar Lärarförbundet varje år i Stockholm Pride. I år arrangerar Lärarförbundet bland annat en workshop tillsammans med RFSL och Kommunal.

- Vi på Lärarförbundet deltar i Stockholm Pride för att visa att Lärarförbundet står upp för frågor om rätten att inte bli diskriminerad eller utsatt för kränkningar vare sig i jobb eller skola, säger Inger Maurin, vice ordförande för Lärarförbundet.

Du som är lärare, skolledare eller lärarstudent är varmt välkommen att gå med Lärarförbundet i paraden lördagen den 3 augusti kl. 13. Paraden avgår ifrån Medborgarplatsen och går till Östermalms IP. Det kommer finnas möjlighet att åka lastbil för den som vill. Läs mer på eventet på Facebook.

- Vi lärare arbetar i den enda institutionen i samhället med ett uttryckligt uppdrag att fostra demokratiska och goda samhällsmedborgare. I de läroplaner som styr vårt arbete står att vi ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Därför är Prideveckan så otroligt viktig, säger Inger Maurin.

Lärarförbundet anordnar tillsammans med RFSL och Kommunal en workshop om normskapande i skolan - att synliggöra det osynliga. Vad krävs för att personal och elever ska kunna känna sig trygga och respekterade på skolan?

Plats: Pride House på Kulturhuset, Plattanscenen
Tid: Onsdagen den 31 juli kl. 17:00–17:45

Entré till Pride House 100 kr/dag. Säljes vid entrén i mån av plats. Stockholm Prides dag- och veckobiljetter gäller också som entré.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82