Lärarförbundet hjälper läraren att överklaga domen

Lärarförbundet kommer att juridiskt bistå den lärare i Kiruna som blev nekad skadestånd efter misshandel av en elev. Sent igår kväll lämnades en överklagan till Gällivare Tingsrätt.

- Detta är en viktig principiell fråga och denna dom skickar felaktiga signaler till landets lärare. Ingen lärare ska behöva tåla hot och slag. Domen strider mot väl etablerad praxis vad gäller skadestånd för lärare som utsatts för hot och våld i arbetet. Det har flera hovrätter fastställt tidigare, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

- Vi hjälper läraren att överklaga för att det är viktigt att domen blir rätt, att en gång för alla göra tydligt vad som gäller. Sveriges lärare ska inte behöva utstå hot och våld, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundets förbundsjurist Ove Rang har tidigare sagt att Gällivare tingsrätts dom enbart ska tolkas som ett olycksfall i ämbetet.

- Lagen och gällande rättspraxis är tydlig. Liknande fall har prövats i överinstanserna där både Göta Hovrätt och Hovrätten över Skåne och Blekinge har gett läraren skadestånd när denne utsatts för hot eller våld i tjänsten, säger Ove Rang.

För mer information:

Jenny Engdahl