Lärarförbundet kommenterar utredning om kommunalisering

Jan Björklund presenterade idag den utredning om kommunaliseringen som sedan lång tid aviserats. Med anledning av detta säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén:

- Det är naturligt att effekterna av den så kallade kommunaliseringen av skolan nu utvärderas. Stora förändringar i utbildningssystemet ska förstås följas upp. Jag är också nöjd med att utvärderingen inte ska landa i förslag till stora organisatoriska reformer. Det är inte vad skolan behöver. Skolan behöver istället satsningar på det vi med säkerhet vet gör skillnad för elevernas resultat – lärare måste få möjlighet att utveckla hög kvalitet i undervisningen.

Jan Björklund aviserade också att regeringen senare kommer att tillsätta en utredning av bland annat friskolereformen.

- Det vore olyckligt om den utredningen dröjer alltför länge. Efter mer än två decennier är det svårt att se vilka effekter som kommer sig av olika reformer, säger Eva-Lis Sirén.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986