Lärarförbundet kräver konsekvens i munskyddsfrågan: ”Håller inte att undanta skolorna”

Allt fler regioner inför nu skärpta rekommendationer om munskydd där det är svårt att hålla avstånd, till exempel på arbetsplatser. Men i till exempel Stockholm gäller rekommendationerna inte i skolmiljö. – Det håller inte att fortsätta undanta skolorna, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Stockholm, Västra Götaland, Gävleborg, Sörmland och Västerbotten är de regioner som hittills infört skärpta rekommendationer om munskydd i inomhusmiljö och i kollektivtrafiken. I Stockholm gäller rekommendationerna inte i skolmiljö och i Sörmland gäller de inte i förskolor eller i klassrumssituationen i grund- och gymnasieskola.

Detta trots att arbetsplatser i allmänhet pekas ut som en miljö där smittrisk råder.

– De som fattar de här besluten verkar glömma att skolan är en arbetsplats för hundratusentals lärare och att även lärare går hem till sina familjer när arbetsdagen är slut. Många lärare reagerar och känner otrygghet inför inkonsekvensen i besluten. Man tycks se på skolan som en bubbla där smittrisken inte existerar, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Samtidigt som rekommendationerna om munskydd införs fattar flera regioner beslut om olika distanslösningar för skolorna efter sportloven. Det är positivt att några av dessa besked ges med viss framförhållning – men att fortsätta undanta skolorna från allmänna smittskyddsåtgärder är ohållbart.

– Lärare är inte immuna mot covid-19. Vaccin är en bristvara och vi har hittills inte fått några signaler om att samhällsviktiga yrken kommer att prioriteras i vaccineringen. Utan friska lärare – ingen undervisning, säger Johanna Jaara Åstrand.

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.