Lärarförbundet och Petter lanserar film tillsammans

Idag lanserar Lärarförbundet en hyllningsfilm till Sveriges alla lärare. Filmen startade som ett fotoprojekt där lärare ombads skicka in foton från sin vardag. Petter P-Lex Alexis Askergren samarbetar med Lärarförbundet och lägger en voice over till filmen som heter: ”Vi behöver en lärare”.

-          Varje dag går hundratusentals lärare till sina jobb och gör stordåd, både för enskilda elever och för hela Sverige. Det är dem vi vill hylla, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Artisten, rapparen och trebarnspappan Petter har flera gånger uppmärksammat lärarnas situation via sociala medier och detta har fått många lärare att känna ett enormt stöd.

-          Det är helt bisarrt och omdömeslöst hur länge vi förbisett den här viktiga yrkesgruppen. Lärare spenderar stor tid med våra barn och jag tror det är så enkelt att en lycklig, glad och uppskattad lärare är lika med en jävligt bra lärare. Vem vill att ens barn ska mötas av en lärare som mår dåligt? Om vi inte ser över lärarnas situation och arbetsförhållanden kommer vi stå inför ett fullständigt sammanbrott om sex år, säger Petter.

Lärarförbundet driver kampanjen ”Skolan först” fram till valet i september och nu vill man med hjälp av lärarfilmen få föräldrar att stanna upp och tänka på vad lärare egentligen gör. För hur debatterna om skolan än rasar och hur dålig ekonomin än är så finns det alltid lärare i skolan som gör sitt yttersta för att utbilda alla elever så de kan nå sina mål.

-          Tyvärr står vi inför en mycket allvarlig situation. Om bara sex år beräknas det saknas 43 000 lärare. Fler måste vilja bli lärare. Att vara lärare är ett fantastiskt uppdrag men samhället, politikerna, måste inse att lärarna inte värderas tillräckligt högt. Det är därför unga väljer bort lärarbanan och det är en stor förlust för hela samhället, säger Eva-Lis Sirén.

Här kan du titta på filmen ”Vi behöver en lärare”.

För mer information:

Kommentarer Lärarförbundet: Amanda Florin, pressekreterare Lärarförbundet, 0722378882

Kommentarer Petter: Blixten & co Johan Lindqvist, Johan.lindqvist@blixten.se , 08-4409200