Lärarförbundet skänker 100 000 kronor i katastrofhjälp till Haiti

Lärarförbundet skänker 100 000 kronor i hjälp till Haiti Med anledning av jordbävningskatastrofen i Haiti skänker Lärarförbundet 100 000 kronor i katastrofhjälp. Pengarna skänks till Education Internationals solidaritetsfond.

- Det är en självklarhet för Lärarförbundet att visa solidaritet med våra haitiska kollegor och stödja dem i återuppbyggnaden av sitt land, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

Den haitiska lärarorganisationen CNEH, Confédération National des Enseignants dHaïti, är liksom Lärarförbundet medlemmar i Education international, EI.

På grund av el- och telefoniproblem i Haiti har EI ännu inte fått en fullständig bild av hur stor förödelsen är. EIs solidaritetsfond och CNEH vill nu så snabbt som möjligt hjälpa lärare och elever att åter bygga upp sina liv och återgå till arbetet och till skolan.

Information om Education Internationals solidaritetsfond finns på http://www.ei- ie.org/solidarityfund/en/.

Mer information om Lärarförbundets internationella arbete finns på www.lararforbundet.se/internationellt.

Upplysningar: Claes Nyberg, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. 2 (1)