Lärarförbundet skickar miljardfaktura till staten

Idag överlämnar Lärarförbundet å alla Sveriges lärare vägnar en faktura till statsminister Fredrik Reinfeldt som avser statens gamla försummelser vad gäller lärarlönerna. Fakturans belopp är på 5 miljarder utifrån vad tre chefstjänstemän på LO, TCO och SACO beräknade i en artikel på DN Debatt före jul.

- Det verkar dessvärre som om staten för många år sedan har tappat bort en faktura och Lärarförbundet vill nu medverka till att frågan får sin lösning. Det är inte den nuvarande regeringens försummelse men Alliansen kan göra något åt det, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Från 1970 till och med att staten i början av 1990-talet överlämnade arbetsgivaransvaret för lärarna till kommunerna sjönk lärarnas reallöner varje år.

- 5 miljarder till Sveriges lärare skulle åtgärda en god del av statens skuld till lärarna. I det större perspektivet är det förstås kommunpolitikerna som måste ta sitt ansvar och satsa på lärarna, säger Eva-Lis Sirén.

Nu ligger lärarlönerna på botten och som en följd av det står vi nu inför en nationell lärarkris. Allt för få väljer läraryrket och många lärare funderar på att överge sitt jobb.

- Min förhoppning är att partiledarna kommer att tala om denna faktura under dagens partiledardebatt och vi rekommenderar att staten sätter denna faktura på autogiro, för om vi ska undvika den nationella lärarkrisen i framtiden kommer det att krävas satsningar varje år, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82