Lärarförbundet skriver under klimatuppropet

Som Sveriges största lärarorganisation med nästan en kvarts miljon lärare och skolledare representerar Lärarförbundet en nyckelgrupp i kampen för framtidens klimat. Lärarförbundet har också ett mycket brett internationellt samarbete där klimatfrågorna är en viktig fråga för många länders utveckling.

– Som lärare möter vi varje dag barn och unga och deras frågor om sopberg, vattenförsörjning, framtida konflikter och koldioxidutsläpp. Vi möter nyfikenhet och lust att lära, men också oro inför framtiden, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

– Skolan har ett självklart uppdrag i arbetet för en hållbar utveckling. Vi behöver alla kunskaper för att kunna förstå och vilja förändra. Med hjälp av kunskaper kan vi se problem och komma fram till bra lösningar. Det är hög tid att politiker inser att arbetet med hållbar utveckling måste börja redan i förskolan och vara en röd tråd genom hela skolan, konstaterar Eva-Lis Sirén.

– När Sverige nästa år blir ordförande i EU, har regeringen ett gyllene tillfälle att se till att EU håller fast vid sitt utsläppsmål till 2020. Sverige kan dessutom gå före och visa vägen. Varför inte genom en rejäl satsning på utbildning om hållbar utveckling? avslutar Eva-Lis Sirén.

Du kan också ge ditt stöd till klimatuppropet. Läs mer via länken och skriv på! www.naturskyddsforeningen.se/klimatuppropet

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02 Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation med ca 225 000 medlemmar. Läs mer om Lärarförbudet på http://www.lararforbundet.se