Lärarförbundet uppmärksammar Världslärardagen

Den 5 oktober varje år firas Världslärardagen i hela världen. Den är instiftad av UNESCO med syftet att tillförsäkra lärare det stöd de behöver för att utbilda kommande generationer. Årets tema är ”Ta ställning för lärarna”.

- Världslärardagen handlar om att stärka lärarprofessionen för att höja utbildningens kvalitet. Detta arbete måste bedrivas i alla länder, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Ett av de länder där det är farligast att vara lärare och fackligt aktiv är Colombia. Bara under den senaste månaden mördades tre fackligt aktiva lärare på fyra dagar i olika delar av landet.

Genom den colombianska lärarorganisationen FECODE stöttar Lärarförbundet lärarna i Colombia. Samarbetet pågår sedan många år, och idag är FECODE en stark och representativ lärarorganisation med 180 000 medlemmar. Det är en mycket hög organisationsgrad i ett land där många riskerar sitt liv genom att arbeta fackligt. I anslutning till Världslärardagen kommer en delegation på sex personer från FECODE:s ledning att besöka Lärarförbundet.

- Lärarförbundet har möjliggjort den fackliga utbildning vi har, säger Rafael Cuello Ramirez, som är vice ordförande i FECODE.

I många kommuner anordnar Lärarförbundet egna arrangemang för att på olika sätt högtidlighålla Världslärardagen.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986