Lärarförbundet välkomnar Maria Arnholm

- Lärarförbundet hälsar Maria Arnholm välkommen som ny biträdande utbildningsminister och jämställdhetsminister. Det finns stora utmaningar inom de områden som Maria Arnholm blivit ansvarig för. En av de absolut viktigaste utmaningarna för den nya ministern är att ta itu med skillnaderna i löner mellan kvinnor och män. Jag är glad att Maria Arnholm så tydligt redan på sin första presskonferens som statsråd nämnde lärarlönerna som en viktig utmaning, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

- Jag ser fram emot att Maria Arnholm står upp för förskolan som starten på kunskapsresan/det livslånga lärandet. Hon får en viktig uppgift att täppa igen det gap som regeringen tidigare byggt mellan förskolan och grundskolan. Karriärtjänster, Lärarlyftet och andra viktiga satsningar måste också gälla förskolan. Jag hoppas att Maria Arnholm också tar krafttag mot de växande barngrupperna i förskola och fritidshem. Utvecklingen mot allt större gruppstorlekar måste brytas om regeringen menar allvar med hög kvalitet för de yngsta barnen, säger Eva-Lis Sirén.

- Den tredje frågan jag vill framhålla är ministerns ansvar för att hela utbildningssektorn blir ett verktyg för ökad integration. Här finns många frågor i stöpsleven, exempelvis resursstyrningen utifrån elevernas individuella behov och vikten av välutbildade lärare inom SFI och svenska som andraspråk. Det är nyckelfrågor för hela den svenska skolan, säger Eva-Lis Sirén.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.