Lärarförbundets kollektivavtal med Jensen viktig framgång

Lärarförbundet har idag slutit ett kollektivavtal med Jensen Education som ger tryggare anställningsförhållanden och bättre villkor för lärare anställda där. Avtalet är en stor framgång efter flera års intensiva förhandlingar.

- Det är en viktig framgång för vårt förhandlingsarbete att vi har ett klart kollektivavtal med Jensen Education. I och med det har vi nu avtal med alla de stora koncernerna på skolområdet, säger Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström.

Förhandlingarna med Jensen Education har varit långa och innefattat diskussioner om alla delar som innefattar lärarnas trygghet och anställningsvillkor. Målet har varit att avtalet ska ge likvärdiga villkor för lärarna här som hos andra skolhuvudmän. Överenskommelsen mellan Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Jensen Education innehåller ett samverkansavtal som garanterar fackligt inflytande på arbetsplatsen.

- För våra medlemmar som arbetar vid Jensen Education ger avtalet en tryggare och mer förutsägbar relation till sin arbetsgivare. Vi får som fackförbund nu lättare att medverka till att utveckla både lärarnas vardag och skolorna där de arbetar, säger Mathias Åström.

Överenskommelsen innehåller ett samverkansavtal som garanterar fackligt inflytande på arbetsplatsen. Parterna är överens om att utveckla moderna och verksamhetsanpassade regler som ger flexibla arbetstids- och kompensationslösningar.

- Vi ser fram emot ett bra och långsiktigt samarbete med Jensen. Nu startar ett intensivt arbete med att rekrytera och informera medlemmar så att fler kan ta del av vår service och vårt stöd, säger Mathias Åström.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Förbundet har idag drygt 15 000 medlemmar som arbetar i fristående skolor och förskolor och är därmed det förbund som företräder majoriteten av lärarna bland dessa.

JENSEN Education är ett av Sveriges största privata utbildningsföretag. Företaget driver förskolor, grundskolor, gymnasieskolor samt vuxenutbildning. Företaget har idag drygt 6 500 elever och cirka 500 heltidsanställda medarbetare. Idag finns enheter i Borås, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Lund, Malmö, Stockholm, Uppsala, Västerås och Örebro.

För upplysningar och kommentarer:
För information om avtalets innehåll, ombudsman Ull Persson 08-737 6833
För presskommentarer,  presschef Claes Nyberg 070-215 4338

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.