Lärarförbundets krav på Folkhälsomyndigheten: "Samhällsviktiga yrken måste prioriteras"

Samhällsviktiga yrken måste prioriteras när vaccineringen mot Covid-19 fortskrider, inte minst för att skolorna ska kunna fortsätta vara öppna. Det kravet lyfte Lärarförbundet vid ett möte med Folkhälsomyndigheten i dag.

På torsdagen presenterades en ny prioriteringsordning för vaccineringen där samhällsviktiga yrken lyser med sin frånvaro. Lärarförbundets uppfattning är att yrkesgrupper som har en samhällsbärande roll, och som dessutom dagligen måste träffa andra människor, ska prioriteras innan vaccinet blir tillgängligt för alla.

– Självklart ska riskgrupperna få sina doser först, men efter dem och vård- och omsorgspersonalen måste andra med samhällsviktiga yrken erbjudas vaccin. Det gäller inte minst lärarna som ser till att utbildningen fungerar trots pandemin och som tar hand om andras barn när de är på jobbet, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

I dag, fredag, lyfte Lärarförbundet kravet vid ett möte med Folkhälsomyndigheten. Förbundet ställer också krav på fortsatt uppföljning och redovisning av Covid 19-utbrott i skolmiljö. Så sent som i veckan kom rapporter om hög smittspridning på låg- och mellanstadieskolor på flera håll i landet.

– Att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer i skolmiljö är inte lätt och vi ser hur belastningen och oron växer i lärarkåren. Därför uppmanar vi myndigheten att tänka om och sätta de samhällsviktiga yrkena på prioriteringslistan. För lärarna som kämpar otroligt hårt i en utsatt situation skulle det vara en viktig signal, säger Johanna Jaara Åstrand.

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar lärarprofessionen och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.