Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén besöker Södertälje 31 augusti

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén besöker Södertälje 31 augusti Flera mätningar visar att skolan är den viktigaste frågan för väljarna. I SIFO- mätningar som Lärarförbundet har gjort är 4 av 10 beredda att byta parti om de inte får tillräckliga löften om satsningar på skolan. Samtidigt saknar knappt hälften en uppfattning om vilket parti som har den bästa skolpolitiken.
Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén kommer till Södertälje tisdagen 31 augusti för att besöka både elever och lärare i skolan, och för att träffa och diskutera skolpolitik med lokala politiker.
Under dagen finns möjlighet att ställa frågor till Eva-Lis Sirén eller företrädare för Lärarförbundets avdelning i Södertälje om frågor Lärarförbundet tycker är viktiga i valrörelsen och vad som borde göras för att höja kvaliteten i Södertäljes skolor.
På tisdagen offentliggör också Lärarförbundet i Södertälje en sammanställning av svar från kommunens partier på en enkät kring skolpolitik.
Press är välkommen att närvara vid hela besöket.

Program 12.15 Lunch på Moraberg med ombud från Ekenbergska- och Colinleclairgymnasiet samt rektorer 13.30 Träff med gymnasieklass på Ekenbergska 13.50 Träff med lärare på Ekenbergska- och Colinleclairgymnasiet, personalrummet på Rektorsvägen 15.00-16.00 Träff i Stadshuset med kommunalråd från majoriteten och alliansen, föräldraalliansen, utbildningsdirektör och utbildningsnämndens ordförande.
Lärarförbundet lyfter fram vikten av satsningar på skolan i vår valkampanj "Börja med skolan – så löser sig resten!". Via kampanjsidan www.borjamedskolan.se kan väljare direkt skicka brev till partierna i sin kommun och kräva svar om deras skolpolitik. Redan har 12.000 brev skickats.

Upplysningar: Lärarförbundets presschef Claes Nyberg, 08-737 69 02 Birgitta Eriksson, Lärarförbundet Södertälje, 073-511 1770

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.
2 (1)