Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén ställer inte upp till omval

Eva-Lis Sirén har meddelat valberedningen att hon inte står till förfogande för omval. Det innebär att Eva-Lis Sirén avgår som ordförande för Lärarförbundet i samband med förbundets kongress 11-14 november 2014.

- Skolfrågorna har nu äntligen fått den ställning de förtjänar i den allmänna debatten. Om bara några dagar är det val och skolan är den viktigaste valfrågan. Politiker ur alla läger har förstått hur viktiga lärarna är för Sveriges framtid och det finns en bred enighet om att lärarnas löner måste upp och arbetsbelastningen ned. Politikerna sätter nu skolan först och det är ett bra tillfälle att lämna över till nya krafter, säger Eva-Lis Sirén.

Eva-Lis Sirén har varit förbundsordförande för Lärarförbundet sedan 2001. Hon är även vice ordförande i TCO samt den internationella lärarorganisationen Education International.

- Det är ett fantastiskt uppdrag att få leda Sveriges största lärarorganisation och kunna representera Lärarförbundets mer än 230 000 lärare. Med arbetsmarknadens bästa avtal och tre år då lärarna fått mer än andra på arbetsmarknaden är jag väldigt stolt och glad över vad vi har åstadkommit tillsammans de här åren, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundets förste vice ordförande Ann-Charlotte Eriksson väljer också att inte stå till förfogande och avgår därmed på kongressen efter 7 år på posten.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82