Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun presenteras 3 oktober

Den 3 oktober presenterar Lärarförbundet sin stora rankning Bästa skolkommun 2016, där alla landets kommuner bedöms utifrån en rad kriterier på utbildningsområdet. I år är det 15-årsjubileum för rankningen som betytt mycket för att driva på utvecklingen av skolan på många håll i landet.

- Jag ser verkligen fram emot resultaten av Bästa skolkommun i år. Läget för skolan är en av de mest brännande frågorna i samhällsdebatten just nu och det har hänt mycket ute i skol-Sverige under de senaste åren. Det ska bli oerhört spännande att se hur alla satsningar, projekt och kommunernas skilda ambitioner har gett avtryck i årets rankning, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

För att sätta fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan utser Lärarförbundet sedan år 2002 Sveriges bästa skolkommun, där alla landets kommuner ingår. Rankningen innehåller 13 kriterier, bland annat lärarlöner, lärartäthet, resurser till undervisningen, elevers resultat och hur stor andel elever som går ut gymnasiet inom tre år. Läs mer om årets kriterier här

Intresset för rankningen har ökat stadigt för varje år och många kommuner använder resultatet i de olika kriterierna som underlag för planering och förnyelse av skolan.

- I väldigt många kommuner ser vi att placeringen i Bästa skolkommun ökar kommunens fokus på att förbättra skolan. Många av våra förtroendevalda vittnar om att Bästa skolkommun används som ett viktigt verktyg i dialogen med kommunens politiker och tjänstemän om vilka insatser som är nödvändiga. Ett viktigt syfte med rankningen är också att uppmuntra alla de kommuner som ger sina elever, lärare och skolledare goda förutsättningar, säger Johanna Jaara Åstrand.

I år kommer Sveriges 10 bästa kommuner att inbjudas till en prisutdelning i Stockholm den 3 oktober. Talare under prisceremonin är Daniel Broman, utbildningschef Lidingö kommun och Petra Elio Serto, lärare på Angeredsgymnasiet, som båda kommer tala på temat skolutveckling. Prisutdelningen kommer att webbsändas på lararkanalen.se samt på facebook.com/lararforbundet

Vi kommer också att erbjuda ett webbverktyg där hela rankningen görs lättillgänglig för att användas i webbtexter och artiklar, där kan du även se hur din kommun placerat sig tidigare år. Verktyget hittar du här: lararforbundet.se/basta-skolkommun

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Petra Kjellarson 070-215 00 27

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.