Lärarframgångar i årets budget

I regeringens budgetproposition aviseras ett antal satsningar på utbildningsområdet.

15 miljoner kronor avsätts för forskarskolor för lärare och 20 miljoner kronor avsätts för att sammanställa och sprida forskningsresultat inom skolans område.

- Det är en efterlängtad satsning men den borde varit större för att också främja skolnära forskning och erfarenhetsutbyte lärare emellan, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Regeringen aviserar också en satsning för att få fler yrkeslärare. Lärare ska kunna kombinera studier och arbete.

- Äntligen har regeringen lyssnat på Lärarförbundet och vårt förslag om att kombinera arbete och studier. Att det nu avsätts medel för detta är ett steg i rätt riktning. Lärarförbundet menar att satsningen måste bli permanent och införas som en naturlig del av de blivande yrkeslärarnas studiefinansiering säger Eva-Lis Sirén.

895 miljoner kronor tillskjuts i budgeten till gymnasieskolan.

- Det är bra att regeringen insett orimligheten i nedskärningarna på gymnasieskolan. Men medel måste också skjutas till för 2014 och framåt eftersom hela gymnasiereformen är underfinansierad, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet har tidigare kommenterat satsningen på 409 miljoner kronor för att förbättra utbildningen för utlandsfödda elever i grundskolan.

- Denna satsning är viktig för elevernas likvärdighet men tyvärr endast tillfällig, säger Eva-Lis Sirén.

Regeringen förlänger Skolverkets informationskampanj "För det vidare" ytterligare tre år. Kampanjen ska fokusera på att locka fler till lärarutbildningen i synnerhet med inriktning mot naturvetenskap och teknik.

- Det är en signal om att den nationella lärarkrisen förstås av regeringen, men staten tillsammans med kommunerna borde vidta betydligt kraftigare åtgärder. Där är lärarlönerna en viktig del, avslutar Eva-Lis Sirén.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.