Lärarlöner lägre i friskolor

Fristående skolor vill gärna framstå som bättre än de kommunala, med goda studieresultat och effektiv resursanvändning. En ny undersökning från Lärarförbundet visar däremot att lärarlönerna, konkurrenssituationen till trots, är ännu lägre i fristående skolor.

- Det är fullständigt oacceptabelt att de fristående skolorna väljer att inte investera i sina lärare. Lärarna är den enskilt viktigaste faktorn för en bra skola och då gäller det att locka de bästa lärarna till yrket, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet presenterar i dag nya siffror över lärarlönerna på det privata lärarområdet/fristående skolor. Statistiken är hämtad från det största privata avtalsområdet för lärare, Almega tjänsteföretagen, och visar att grundskollärare i fristående skolor tjänar nästan 500 kronor mindre i månaden än i motsvarande kommunala skolor. För gymnasielärare är skillnaden ännu större. Där handlar det om en skillnad på 1700 kronor.

- Faktum är att de fristående skolorna borde ha råd att betala minst i nivå med de kommunala skolorna. Skillnaden är slående och utan rimlig förklaring, säger Eva-Lis Sirén.

Inom kort drar avtalsrörelsen igång för många lärare i fristående skolor.

- 2013-års avtalsrörelse måste ge lärarna i fristående skolor rejäla lönelyft. Nu är det upp till bevis, säger Eva-Lis Sirén.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986