Låt inte barnen betala den politiska krisen

Regeringens budget föll i Riksdagens omröstning. Nu utlyses extraval.

-          Nu måste partierna se till att tänka ett varv till. Sverige har stora utmaningar framför sig och en av de allra största är att få svensk skola på rätt köl igen. Minns vad väljarna sa, sätt skolan först, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Idag är det exakt ett år sedan PISA-chocken. Under året har politikerna haft chansen att komma överens, men hittills har man misslyckats.

-          Alla är överens om att elevernas kunskapsresultat måste höjas och att vi måste locka fler lärare till yrket. Nu måste politikerna hitta breda lösningar som kan göra skillnad, säger Johanna Jaara Åstrand.

-          En positiv effekt av det nya läget är dock att de partier som har 87 procent av väljarstödet borde inse skolans betydelse för likvärdighet och en värdegrund med respekt för alla människors lika värde, säger Johanna Jaara Åstrand.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.