Läxhjälp för alla

Idag kommer riksdagen av allt att döma att fatta beslut om RUT-avdrag för läxhjälp för gymnasieelever. Nyligen öppnade utbildningsminister Jan Björklund för att det borde bli obligatoriskt att anordna läxhjälp för skolorna. Idag anslöt sig socialdemokraterna till förslaget om lagstiftning.

-          Det är utmärkt att politikerna nu börjar tänka i andra banor än att läxhjälpen ska knytas till föräldrarnas möjlighet att göra skatteavdrag. Skolans uppdrag är att ge alla elever en likvärdig utbildning då borde självklart alla elever omfattas av politiska åtgärder för att stötta detta, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet har beräknat kostnaden för en timmes kvalificerad läxhjälp en gång i veckan för varje klass. Det skulle enligt dessa preliminära beräkningar kosta i storleksordningen 600-700 miljoner kronor.

-          För den summan får man ut väldigt mycket stöd och hjälp till de elever som bäst behöver det. Det skapar dessutom jobb och förhindrar riskerna för svart arbete, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet utgår nu från att SKL och finansdepartementet gör egna kostnadsberäkningar för vad en sådan reform skulle kosta.

-          Jag ser fram emot en fortsatt konstruktiv diskussion om hur en sådan satsning skulle se ut. Jag har noterat att folkpartiet och socialdemokraterna också fått ett svagt positivt stöd från andra partier men alla har inte uttalat sig. Jag är nu spänd på hur andra partier ser på frågan. Nu är det upp till bevis om man vill ha en mer rättvis läxhjälp, avslutar Eva-Lis Sirén.