Lessebo bäst på musik- och kulturskola i Kronobergs län

Lärarförbundet presenterar idag årets rankning över Sveriges bästa musik- och kulturskolekommuner 2014. Tingsryd kommun klättrar förbi Lessebo kommun som bäst i Kronobergs län.

-          Det är glädjande att Tingsryd kommun har satsat på att ge elever tillgång till en kvalificerad musik- och kulturskola. Vi vet att estetisk utveckling hjälper barn och ungdomar att nå sina kunskapsmål även i andra ämnen. Vi ser i årets rankning att fler kommuner satsar samtidigt som andra kommuner nedprioriterar verksamheten och det är oroande, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Undersökningen bygger på en sammanställning av tre kriterier: resurser som kommunen satsar på Musik och Kulturskolan räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år, den medelavgift som tas ut av eleverna och andelen elever som deltar i kommunens verksamhet.

När årets rankning nu presenteras saknar 7 kommuner en musik- och kulturskola. I Kronobergs län finns inga av dessa kommuner.

Kommun 2014 2013
 Tingsryd 28 55
 Lessebo 67 26
 Uppvidinge 114 106
 Alvesta 186 185
 Älmhult 194 197
 Växjö 201 209
 Markaryd 260 261
 Ljungby 262 152

Hela rankingen - både som rikslista och uppdelad per län - finns på Lärarförbundets webbplats https://www.lararforbundet.se/musikkultur

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.