Lika villkor kräver lika skyldigheter

– Det är utmärkt att det tydliggörs vad beloppet till de fristående skolorna ska avse, framhåller Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén. Det är viktigt att det blir full insyn och lika spelregler för de fristående skolorna. Elever, föräldrar och lärare måste kunna förstå hur systemet fungerar. Den överklagansrätt som nu föreslås gör också att systemet blir rättvist genom att man vid tvist kan klara ut vad som gäller.

– På motsvarande sätt bör det råda full insyn i de fristående skolorna. Allmänheten har rätt att veta hur deras skattepengar används. Offentliga medel ska gå till skolans verksamhet oavsett huvudman.

– Vi förväntar oss nu att regeringen i förslaget till skollag återkommer till hur insyn och offentlighet ska regleras i de fristående skolorna, Det handlar också om yttranderätt och elevernas rättssäkerhet, avslutar Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.