Lomma - Sveriges Bästa Skolkommun 2009

Vinnare av utmärkelsen 2009 är Lomma kommun i Skåne, som tar hem priset för tredje gången. Lommas resultat har under de 8 år som priset delats ut aldrig varit sämre än en fjärdeplacering.

– Lomma är en kommun som varje år har en framskjuten placering i vår ranking av kommunernas arbete med skolan. Det tyder på en hög och jämn kvalitet på utbildningen i Lommas skolor, kommenterar Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

– Vi är glada och stolta över att Lomma återigen hamnar på en topplacering. Nu är det viktigt att kommunen slår vakt om skolans resurser och lärartätheten, så att vi inte tappar mark på grund av lågkonjunktur och besparingar, säger Lisbeth Andersson, avdelningsordförande för Lärarförbudet i Lomma.

Sorsele kommun i Västerbotten utsågs samtidigt till Årets Skolförbättrare. Sorsele har klättrat från plats 221 till plats 23 i rankingen, vilket innebär att de är den kommun som förbättrat sin position mest, sedan förra året.

– Sorsele har gjort en mycket stark upphämtning och ligger bra till i många av de kriterier som ligger till grund för utmärkelsen, men har möjlighet att bli ännu bättre om man lyckas få fler elever att intressera sig för och söka in till högskolan, säger Eva-Lis Sirén.

Vinnarna uppmärksammas vid en prisutdelningsceremoni på Kulturhuset i Stockholm.

Årets 10 bästa skolkommuner: (förra årets placering inom parentes).

1. Lomma (2) 2. Lund (1) 3. Åsele (40) 4. Norsjö (65) 5. Olofström (53) 6. Tjörn (3) 7. Mörbylånga (7) 8. Hammarö (5) 9. Pajala (6) 10. Piteå (11)

Fakta om undersökningen som ligger till grund för utmärkelsen: Undersökningen omfattar Sveriges samtliga 290 kommuner och är genomförd av Statisticon för Lärarförbundet. Den bygger på statistik från SCB och Skolverket, samt på statistik som är gemensamt framtagen av Lärarnas Samverkansråd och arbetsgivareorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Syftet med utmärkelsen är att sätta fokus på de kommuner som framgångsrikt satsar på skolan och att uppmuntra dem till att fortsätta att prioritera skola och utbildning, samt att utmana de kommuner som inte lyckas lika väl.

Idag presenteras de 10 bästa skolkommunerna i Sverige samt årets skolförbättrare. För övriga kommuners resultat kontakta Lärarförbundets lokalavdelning i respektive kommun. Kontaktuppgifter finns på lararforbundet.se.

Mer information om undersökningen och bilder finns på lararforbundet.se/bastaskolkommun

För ytterligare information, kontakta:

Helene Lindstrand, förbundssekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: helene.lindstrand@lararforbundet.se

Lisbeth Andersson, avdelningsordförande Lärarförbundet i Lomma Tel: 0734-16 31 62 E-post: lisbeth.andersson@lomma.se

Ingrid Bäckström, avdelningsordförande Lärarförbundet i Sorsele Tel: 070-262 59 43

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.