Lund, Lomma och Båstad tillhör Sveriges Bästa skolkommuner

- Skåne kommer mycket väl ut i jämförelsen mellan landets skolkommuner med Lund som årets bästa skolkommun och förra årets vinnare Lomma på andraplatsen. I år finns Båstad med på 14:e plats på listan. Dessa Skånekommuners goda resultat utesluter inte att det också finns potential för ytterligare förbättringar genom till exempel högre löner och bättre arbetsvillkor för lärarna, säger Eva-Lis Sirén förbundsordförande i Lärarförbundet.

Undersökningen, som presenteras för sjunde året i rad, bygger på en bred sammanställning av 14 kriterier som täcker utbildningsväsendet från förskola till övergång till högskola.

Årets topp 15 lista med förra årets placering inom parentes.

1. Lund (2) 2. Lomma (1) 3. Tjörn (5) 4. Vindeln (51) 5. Hammarö (9) 6. Pajala (12) 7. Mörbylånga (15) 8. Borgholm (61) 9. Arvidsjaur (54) 10. Ydre (23) 11. Piteå (22) 12. Lysekil (33) 13. Torsby (45) 14. Båstad (3) 15. Skellefteå (41)

Lärarförbundet presenterar de 15 bästa skolkommunerna i Sverige. För övriga kommuners resultat, kontakta Lärarförbundets lokalavdelning i kommunen. Kontaktuppgifter hittar ni på lararforbundet.se.

Mer information om undersökningen och pressbilder finns på lararforbundet.se/bastaskolkommun

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef, 08-737 69 02

Lund: Mats Andersson, lokalavdelningens ordförande, 070-559 57 35 Lomma: Lisbeth Andersson, lokalavdelningens ordförande, 073-416 31 62 Båstad: Carl-Olof Orsander, lokalavdelningens ordförande, 070-543 59 79 Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation med ca 225 000 medlemmar. Läs mer om Lärarförbundet på lararforbundet.se