Mattesatsning kräver också höjda lärarlöner

Satsningen innehåller resurser till skolhuvudmännen för förbättringar av undervisningen i matematik. Även insatser för att stärka naturvetenskap och teknik i tidiga åldrar finns i satsningen.

– Lärares kompetens är en nyckelfaktor för att höja kvaliteten i all undervisning. Jag konstaterar med viss oro att vi fortfarande saknar en långsiktig finansiering av lärares fortbildning. Lärarlyftet pågår – och är bra – men vi väntar fortfarande på besked om vad som händer efter 2010 när pengarna tar slut. Här har både kommunerna och staten ett ansvar att ta, säger Eva-Lis Sirén, förbundsordförande i Lärarförbundet.

Regeringen pekar ut grundskolans tidiga år som viktiga för elevernas kunskaper matematik, naturvetenskap och teknik.

– Lärarförbundet delar regeringens syn på att de första åren i grundskolan är viktiga, liksom att förskolan spelar en väldigt viktig roll för att väcka barnens intresse för dessa ämnen. Därför är det självklart för mig att även förskolans lärare ska ha goda ämneskunskaper. De måste vara rustade för att möta och stimulera barns nyfikenhet inom exempelvis matematiken, säger Eva-Lis Sirén.

Alltför få blivande lärare väljer att utbilda sig till lärare i matematik, naturvetenskap och teknik.

– En viktig anledning till att det inte är tillräckligt attraktivt att bli lärare inom matematik, naturvetenskap och teknik är lönenivåerna. Den som står i valet mellan att bli exempelvis bli civilingenjör och att bli gymnasielärare i matematik kan konstatera att det skiljer så mycket som 10 000 kronor i lönekuvertet varje månad – till civilingenjörens fördel. Lärarnas löner måste höjas om fler ska vilja bli lärare, säger Eva-Lis Sirén

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation med ca 225 000 medlemmar. Läs mer om Lärarförbudet på http://www.lararforbundet.se