Medlemsomröstningar i Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund

Förbundsstyrelserna i Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund har beslutat att det ska genomföras medlemsomröstningar i respektive förbund. Ämnet för omröstningarna är huruvida förbunden ska gå vidare med planerna på en ny organisering inom ramen för organisationernas tillhörighet i Saco.

Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet, kommenterar:

– Sveriges lärare behöver en samlad, facklig kraft som driver lärarkårens intressen. Jag är övertygad om att en gemensam organisering ger oss mycket bättre förutsättningar att stärka professionens ställning än vad vi har i dag. Men det är en stor förändring, därför ser jag fram emot att få veta vad alla Lärarförbundets medlemmar tycker genom den medlemsomröstning som står för dörren.

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande Lärarförbundet Skolledare, kommenterar:

– Att samla alla Sveriges skolledare i en organisation som har en tät samverkan med lärarna kommer ge större möjligheter att nå framgång i förhandlingar och att lyfta upp skolans frågor – frågor som vi vet är viktiga för hela samhället. Det kommer leda till stor medlemsnytta och facklig styrka. Nu ser jag fram emot att höra vad alla skolledare tycker och tänker, och hoppas att många väljer att göra sin röst hörd i medlemsomröstningen.

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, kommenterar:

– Det är nu dags för Lärarnas Riksförbunds medlemmar att säga sin mening om en ny organisering. För egen del så bedömer jag att vår roll skulle stärkas av detta. Men i omröstningen väger min röst lika tungt som alla andras och nu är det upp till medlemmarna att påverka framtiden. Om medlemmarna ser fördelarna med en ny organisering kommer ett sådant förslag att läggas fram på förbundsmötet i maj förutsatt att Lärarförbundet och Sveriges Skolledarförbund fattar motsvarande beslut.

Matz Nilsson, ordförande Sveriges Skolledarförbund, kommenterar:

– En samlad organisering av landets skolledare gör professionens röst starkare, både nationellt och lokalt. Det kommer att märkas genom ökad medlemsnytta och att skolledarna får större inflytande i viktiga skolpolitiska frågor. Jag hoppas många medlemmar tar chansen och röstar i den kommande medlemsomröstningen.

Om medlemsomröstningarna:

Medlemsomröstningarna kommer att genomföras i alla tre förbunden digitalt under perioden 20 januari till 15 februari 2022 och medlemmarna kan rösta ja, nej eller avstår. Resultaten av omröstningarna presenteras den 18 februari. Mer information finns på lararforbundet.se/nyorganisering

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar lärarprofessionen och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.